Jaka woda zdrowia doda, czyli na co zwrócić uwagę przy wyborze wody do picia! cz.2

47 Views

 
Na pytania jaka woda jest najlepsza czy jaką wodę powinniśmy zawsze pić, niestety nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dlatego w skrócie scharakteryzuję Wam dostępne na naszym rynku wody pitne. Mam nadzieję, że pomogę przy wyborze tej odpowiedniej.

Jeśli chcecie poczytać o  wodzie i o odpowiednim nawodnieniu naszego organizmu, to zapraszam TU.

Jaką wodę pić? Naturalną źródlaną, naturalną mineralną, a może stołową lub zwykłą kranówkę?!

 

Naturalne wody mineralne, do 2010r. woda mineralna musiała zawierać w sobie ponad 1000 mg składników mineralnych. Obecnie wodą mineralną jest każda woda wydobywana spod ziemi, oczywiście im głębiej płynąca, tym lepiej ponieważ jest bardziej czysta i zawiera więcej składników mineralnych. Wody mineralne charakteryzują się stałym składem minerałów (nie może on ulegać wahaniom), i w zależności od ich zawartości mogą być odpowiednie do codziennego spożycia lub posiadać szczególne właściwości zdrowotne (w przypadku wysokiej mineralizacji). Sięgając po wodę upewnijmy się, że będzie ona dla nas odpowiednia, bowiem minerały występujące w wodzie mają formę zjonizowaną, czyli są bardzo szybko przyswajane przez nasz organizm.

W zależności od ogólnej zawartości minerałów w litrze naturalne wody mineralne dzielimy na:

  • wysoko zmineralizowane – mające powyżej 1500 mg/l składników mineralnych. Nie nadają się do codziennego spożycia w większych ilościach. Są to wody lecznicze, których zadaniem jest wspomaganie naszego organizmu. 
  • średnio zmineralizowane – mające od 500 do 1500 mg/l składników mineralnych. Posiadają smak i konkretne właściwości, dzięki którym podobnie jak wody wysoko zmineralizowane, powinny wspomagać nasz organizm. Są źródłem składników mineralnych np. wapnia, magnezu, potasu itp.
  • nisko zmineralizowane – mające nie więcej niż 500 mg/l składników mineralnych, charakteryzują się neutralnym smakiem i często niską zawartością sodu.
  • bardzo nisko zmineralizowane mające nie więcej niż 50 mg/l składników mineralnych. Są dla nas najbardziej neutralne.

  
Co powinno zawierać oznakowanie wód mineralnych:

  • nazwa „naturalna woda mineralna”
  • stopień mineralizacji
  • zawartość charakterystycznych składników mineralnych
  • stopień nasycenia i pochodzenie CO₂ (jeśli są nim nasycone)
  • informacje dotyczące ujęcia wody
  • datę ważności

TUTAJ PODAJESZ JAKIŚ PRZYKŁADOWY TYTUŁ ZDJĘCIA
TUTAJ PODAJESZ JAKIŚ PRZYKŁADOWY TYTUŁ ZDJĘCIA
TUTAJ PODAJESZ JAKIŚ PRZYKŁADOWY TYTUŁ ZDJĘCIA
TUTAJ PODAJESZ JAKIŚ PRZYKŁADOWY TYTUŁ ZDJĘCIA

Wody źródlane, nie zawierają znacznej ilości składników mineralnych, a przynajmniej ich skład nie jest stabilny jak przy wodach mineralnych. Są odpowiednie do codziennego użytku bez ograniczeń dotyczących stanu zdrowia, wieku itd. Swoim składem mineralnym często nie różnią się  od wody z kranu, dlatego producent nie ma obowiązku umieszczać jej składu na etykiecie. Od wody kranowej różni się tym, że jest butelkowana od razu po ujęciu ze źródła, natomiast kranówka trafia do nas z rur wodociągowych. 

 

Woda stołowa, powstaje z połączenia naturalnej wody źródlanej z naturalną wodą mineralną lub z solami mineralnymi zawierającymi jeden lub więcej składników mających znaczenie fizjologiczne. Głównie są to: magnez, wapń, sód, chlorki itp. Chodzi o wzbogacenie wody źródlanej w potrzebne organizmowi składniki mineralne. Z reguły jest wodą niskozmineralizowaną. 

Taka woda może pełnić funkcję wody profilaktyczno-zdrowotnej i jest pod tym względem tak samo wartościowa jak woda mineralna. Najczęściej jest wzbogacona o magnez i wapń, ponieważ to właśnie tych biopierwiastków często brakuje nam w pożywieniu. Zazwyczaj ich poziom wynosi 100 mg/l magnezu i 200 mg/l wapnia. Wody stołowe przeznaczone są głównie dla osób pracujących w uciążliwych warunkach termicznych lub uprawiających sport.  

 

A co z dwutlenkiem węgla w wodzie?

Woda gazowana nie taka straszna jak ją malują. Wzmaga wydzielanie soku żołądkowego, dlatego jest zalecana w profilaktyce i leczeniu niektórych schorzeń np. przy nadkwasocie żołądka, w zaburzeniach funkcjonowania jelit, a także przy infekcjach dróg moczowych. Charakteryzuje się lekkim moczopędnym działaniem, wspomaga pracę nerek i oczyszczanie organizmu. Ponadto kwaśny odczyn wody gazowanej w zderzeniu z pH soku żołądkowego nie zaburza go aż tak bardzo jak woda niegazowana. Dodatkowym walorem wody gazowanej jest to, że CO₂  działa bakteriostatycznie, czyli hamuje wzrost flory bakteryjnej, co zwiększa trwałość wody. Choć i tak wodę z otwartej butelki powinno się wypijać w ciągu 24h, o czym często nie wiemy lub zapominamy. Należy jednak pamiętać, że dwutlenek węgla drażniąc naszą śluzówkę przewodu pokarmowego i żołądka sprawia wrażenie szybszego ugaszenia pragnienia, przez co możemy wypijać mniej wody niż nasz organizm faktycznie potrzebuje.

Wody gazowanej powinny unikać osoby z problemami układu trawiennego jak: zespól jelita drażliwego,  choroba wrzodowa żołądka, przewlekłe wzdęcia. Nie zaleca się wód gazowanych osobom w stanach pooperacyjnych, dzieciom i kobietom w ciąży, ze względu na mogące się pojawić podrażnienia śluzówki.

 

Pamiętaj, że wodę przeznaczoną dla niemowląt i małych dzieci powinno się traktować tak samo jak wodę z kranu, czyli gotować ją co najmniej przez jedną minutę i odpowiednio przechowywać. 

  Na zdrowie!